Erikategooria

Riskitaseme põhjal on loodud kolm erinevat droonide ja teiste mehitamata õhusõidukite käitamise kategooriat. Mehitamata õhusõidukid liigituvad erikategooria alla, kui kas või üks avatud kategoorias käitamise tingimustest ei ole täidetud. Erikategooria all käitamiseks on vaja Transpordiametilt saada luba.

Avatud kategooria tingimused, millele mittevastavus viitab erikategooriale:

  • mehitamata õhusõiduk on ehitatud iseseisvalt ning see kaalub alla 25 kg või on tegemist mehitamata õhusõidukiga, mis kannab klassi identifitseerimismärgistust C0, C1, C2, C3 või C4;
  • see on ostetud enne 1. jaanuari 2024 ja sellel puudub eeltoodud klassi identifitseerimismärgistus, aga on tegemist alla 25 kg mehitamata õhusõidukiga;
  • mehitamata õhusõidukit ei käitata vahetult inimeste kohal;
  • mehitamata õhusõidukiga lennatakse vastavalt avatud kategooria A1-, A2- või A3-alamkategooria reeglite järgi;
  • seda hoitakse visuaalse otsenähtavuse piires (VLOS) või kasutatakse mehitamata õhusõiduki vaatleja abi;
  • seda ei lennutata kõrgemal kui 120 meetrit maa- ja/või veepinnalt;
  • sellega ei veeta ohtlikke kaupu ega lasta mehitamata õhusõidukilt midagi kukkuda.

Erikategoorias käitamine

Erikategooria all käitamise õiguse saamiseks on mitu võimalust, mille puhul on vaja esitada erinevad dokumendid:

  1. käitamisteatis - STS (Standard Scenarios);
  2. käitamisluba - PDRA (Pre-Defined Risk Assessment);
  3. käitamisluba - SORA (Specific Operations Risk Assessment);
  4. kerge mehitamata õhusõiduki pädevustunnistus - LUC (Light UAS Operator Certificate).

Eestis väljastatud erikategooria käitamisload kehtivad ka teistes EASA liikmesriikides, kui on täidetud vastava riigi siseriiklikud nõuded. Selleks tuleb võtta ühendust vastava riigi pädeva asutusega ning saada sealt info, et millised dokumendid nende riigis vajavad esitamist

Drooon

Käitamisteatise alusel lennates põhinetakse standardstsenaariumile ehk STSile (Standard Scenario) põhineval riskianalüüsil. STS on üks viis läbi viia lendu erikategoorias. Kõik STSid defineerivad kindlat stsenaariumit, mis mehitamata õhusõidukitega lennates võib juhtuda. Hetkel on kaks erinevat stsenaariumit – STS-01 ja STS-02. Samuti loetlevad stsenaariumid üldtingimused, mida peab käitaja järgima, et lend oleks legaalne ning turvaline. Tegemist on seega erikategoorias tegutsemise lihtsama viisiga, kuna STS juba sisaldab riskianalüüsi. STS deklaratsiooni esitades tuleb endale selgeks teha Euroopa Komisjoni rakendusmääruse 2019/947 liidetes olevad nõuded ning koostada liitele 5 vastav käitamise käsiraamat. Deklaratsiooni vormi leiate siit.

Alused

Taotleja saab viia läbi operatsioone vastavalt situatsioonile (stsenaariumile), mis on paika pandud EASA poolt. Deklaratsiooni esitades kinnitab käitaja, et vastab tingimustele, mis on toodud STS’is.

Riskianalüüs

Läbitud

Klassimärgistus

C5 või C6

Kehtivusaeg

Maksimaalselt 5 aastat

Kehtivuspiirkond

Eesti ja Euroopa (piiriülese käitamistaotluse alusel)

Piloodid

Teoreetilise ja praktilise eksami läbimine vastavalt kasutatavale STS klassile

Maksumus

Läbivaatamise eest on ette nähtud riigilõiv 150 eurot.

Menetlusaeg

Käitamisteatise läbivaatamise puhul on ette nähtud 30 päeva tähtaeg, mida on võimalik pikendada omakorda 30 päeva võrra.


STS 01

Visuaalnähtavus

Jah

Ala

Käitaja kontrolli all, võib olla asustatud

Õhuruum

Kontrollitud või kontrollimata

Kõrgus

Maksimaalselt 120 meetrit

Mehitamata õhusõiduk

Kuni 3 meetrit läbimõõduga

Klassimärgistus

C5

Piloot

Teoreetilise ja praktilise eksami läbimine vastavalt kasutatavale STS klassile


STS02

Visuaalnähtavus

Jah, EVLOS on võimalik

Ala

Käitaja kontrolli all, osaliselt asustatud

Õhuruum

Kontrollitud või kontrollimata

Kõrgus

Maksimaalselt 120 meetrit

Mehitamata õhusõiduk

Kuni 3 meetrit läbimõõduga

Klassimärgistus

C6

Piloot

Teoreetilise ja praktilise eksami läbimine vastavalt kasutatavale STS klassile

Käitamisluba saab põhineda PDRA (Predefined Risk Assessment) riskianalüüsil. PDRA-tabelid on loodud käitamisloa taotlemise lihtsustamiseks ning see annab käitajale võimaluse kasutada riskianalüüsi, mis on PDRA-tabeleid luues juba läbi viidud. PDRA eesmärgiks on lubada keerulisemaid operatsioone võrreldes STSiga ning need on välja töötatud Euroopa Euroopa Lennundusohutusamet (EASA) poolt kasutades tavapäraseid mehitamata õhusõidukite käitamise operatsioone näitena, et mis võib juhtuda ning kuidas võimalikke õnnetusi vältida ning tagada turvalisus.

Et käitaja saaks PDRA-tabeleid kasutada käitamisloa taotlemisel, peab käitaja näitama, et tema tegevus vastab kõigile PDRA-tabelites toodud nõuetele ja tingimustele. Kui STSil on mehitamata õhusõidukitel klassimärgistus (C5-C6), siis PDRA puhul see nõue puudub. PDRA S01 ja S02 puhul kasutatakse sama riskianalüüsi tabelit nagu vastava STSi puhul. PDRA puhul erinevalt STSist ei panda paika ühte konkreetset käitamise viisi vaid see annab käitajale rohkem vabadust oma operatsioone valida.

PDRA tabelitega saate lähemalt tutvuda siin:

PDRA erinevad klassid

Eristatakse kahte erinevat PDRA tüüpi: PDRA-S ja PDRA-G. Esimene neist vastab STSile, aga annab võimaluse kasutada ilma klassimärgistuseta mehitamata õhusõidukeid. Teine aga sisaldab riskianalüüse muude spetsiifiliste mehitamata õhusõidukite käitamiseks, mis on Euroopas rohkem levinud.

 

PDRA-S01 (sama mis STS-01)

PDRA-S02 (sama mis STS-02)

PDRA-G01

PDRA-G02

PDRA-G03

Visuaalnähtavus

Jah, VLOS

Jah, aga EVLOS on võimalik

Jah, aga EVLOS on võimalik

BVLOS

BVLOS

Ala

Käitaja kontrolli all

Käitaja kontrolli all

Hõredalt asustatud

Hõredalt asustatud

Hõredalt asustatud

Õhuruum

Kontrollitud ja kontrollimata

Kontrollitud ja kontrollimata

Kontrollimata

Eraldatud

Kontrollitud ja kontrollimata, kui alla 50 meetri. Muul juhul eraldatud

Kõrgus

Kuni 120m

Kuni 120 m

Kuni 150 m

Piirangut pole

Kuni 50 meetrit, va eraldatud õhuruumis

Mehitamata õhusõiduki maksimaalsed mõõtmed

3 meetrit

3 meetrit

3 meetrit

3 meetrit

3 meetrit

Klassimärgistus

Pole nõutud

Pole nõutud

Pole nõutud

Pole nõutud

Pole nõutud

Piloot

Nõutud tase põhineb igal juhtumil vastavalt planeeritud operatsioonidele.

Nõutud tase põhineb igal juhtumil vastavalt planeeritud operatsioonidele.

Nõutud tase põhineb igal juhtumil vastavalt planeeritud operatsioonidele.

Nõutud tase põhineb igal juhtumil vastavalt planeeritud operatsioonidele.

Nõutud tase põhineb igal juhtumil vastavalt planeeritud operatsioonidele.

 

SORA (Specific Operations Risk Assessment) puhul räägime konkreetsest riskianalüüsist, mida viiakse läbi nii, et metoodiliselt identifitseeritakse riskid, mis on seotud planeeritud mehitamata õhusõiduki käitamisega. Kõikide lendudega, mis ei mahu STSi või PDRA alla, tuleb käitamisloa saamiseks esitada riskianalüüs vastavalt SORA põhimõtetele.

Millal peab käitamisloa taotlemisel järgima SORA põhimõtteid?

Kuigi STS ja PDRA on ka SORA põhimõtetel koostatud, siis kõik lennud nende alla ei mahu. Seega tuleb käitajal läbi teha SORA riskianalüüsi protseduur iseseisvalt. Seda meetodit kasutatakse riskide analüüsiks, kui operatsioonid on veelgi keerulisemad kui PDRA puhul.

Lühidalt SORAst

SORA meetod on protsess, kus keeruliste operatsioonide riskid on analüüsitud süstemaatiliselt ning leitakse võimalikud ohukohad. 10 sammuga määravad taotlejad kus, kuna ja kuidas nad oma operatsioone läbi viivad ilma inimesi ega objekte ei kahjusta õhus ega maa peal. Protsessi lõpuks peaks välja tulema detailne kirjeldus planeeritud operatsioonist ning sellega seotud riskidest, samuti peab olema välja toodud vahendid ja tegevused, mis neid riske maandavad.

SORA 10 sammu

 

Teadmised

Mis teadmised on vajalikud SORA jaoks? Riskianalüüs sooritatakse taotleja poolt (ehk asutus või isik, kes soovib läbi viia keerukaid erikategooria operatsioone). Teadmised lennundusest kui ka tavapärasest turvalisusega seotud süsteemidest lennundusest on väga oluline.  Olenevalt kui keeruline operatsioon on plaanis, on SORA meetodi järgmine keeruline. Eriti juhul kui riskianalüüsi tegemine pole tavapärane osa konkreetse asutuse tegevuses.

Toetus

Kui riskianalüüs pole taotlust esitava asutuse pädevuses teha, siis on võimalik kasutada EASA poolt välja töötatud juhendmaterjale, mis kirjeldavad täpselt tingimusi, kuidas tuleks SORA dokumentatsioon täita. Samuti on olemas firmasid, kes pakuvad konsultatsiooni teenuseid SORA järgi taotluste tegemiseks.

Sammud käitamisloa saamiseks

SORA taotluse esitamine võib olla pikk protsess. Riskianalüüsi läbi viimine on pikk protsess ning võtab aega, samuti võtab aega Transpordiameti poolne taotluse läbi vaatamine ning vajadusel tagasiside andmine. Seega tuleb arvestada, et käitamisloa saamine võib võtta väga palju aega.

Mida tähele panna SORA taotlemisel?

Aeg. Taotleja viib ise läbi riskianalüüsi ning koostab vastava dokumentatsiooni, mida kasutatakse antud operatsioonide läbiviimisel. Lisaks peavad need operatsioonid olema kinnitatud Transpordiameti poolt. Tulenevalt andmete mahukusest nii koostaja kui ka läbivaataja jaoks, siis arvestage SORA riskianalüüsi koostamise ja kinnitamise jaoks mitmeid kuid.

Paindlikkus. SORA meetod viiakse läbi käitaja enda poolt. Seega hiljem peavad tema operatsioonid vastama antud analüüsile. Taotleja saab ise valida, kui laialt ta riskianalüüsi läbi viib ning sellega seoses kui palju vabadust tal tulevikus käitades on. Puudub vajadus klassimärgistusega mehitamata õhusõidukile, vajalik on vaid kindlustuse olemasolu.

Keerukus. SORA riskianalüüsi jaoks eeldatakse, et planeeritud operatsioonid on keerukad või väga keerukad. Kuna tehtav riskianalüüs ei hõlma varem paika pandud üldiseid, laiemalt levinud operatsioone (näiteks PDRA-tabelite näitel). Olenevalt planeeritud operatsioonide keerukusest (SAIL 1 kuni 6) on nõuded karmimad ning eeldavad teatud algteadmisi ka lennundusest üldiselt.

Maksumus. SORA analüüsi ning läbivaatamise maksumus oleneb planeeritud operatsioonide keerukusest ning algselt esitatud dokumentide kvaliteedist. Seega on keeruline hinda eelnevalt paika panna.

Euroopa mehitamata õhusõidukite regulatsioon on loonud uue võimaluse käitamisloa andmiseks. Kerge mehitamata õhusõiduki süsteemi käitaja pädevustunnistus ehk LUC on mõeldud kergetele mehitamata õhusõidukite süsteemidele. LUC omanikud võivad oma lennud ise kinnitada ehk siis pole vaja Transpordiameti luba või kooskõlastust. LUC omanik peab vastama konkreetsetele tingimustele, mis on karmimad kui tavalistele käitajatele. LUC välja andmine eeldab suuremaid teadmisi lennundusest ning on suunatud professionaalsetele käitajatele, kes pidevalt lendavad sarnastes tingimustes.

LUC saamise tingimused on kirjas Euroopa Komisjoni rakendusmääruse (EU) 2019/947 lisas, täpsemalt osas C.

Sertifitseeritud kategooria kategooria alla lähevad lennud, kus riskid on palju suuremad kui avatud või erikategoorias. Muudele rangemate nõuetele lisaks on siin nõutud õhusõidukite sertifitseerimist. Sertifitseeritud kategooria alla järgnevad näiteks järgmised lennud:

  • lend inimeste kohal;
  • inimeste transport;
  • ohtlike kaupade vedu, mis võivad olla ohtlikud kolmandatele osapooltele.

Sertifitseeritud kategooria on Euroopa tasandil veel välja töötamisel. Seega pole hetkel võimalik taotleda selle klassi lubasid.

Millist võimalust erikategoorias käitamise õiguse saamiseks kasutada?

Esmalt tuleb välja selgitada, millised on planeeritud käitamise vajadused ja eesmärk ning valida vastavalt sellele sobiv lähenemisviis. See aitab esitada õiged taotlused ja saada hiljem vastav käitamisluba, mis katab planeeritud operatsioonide sisu.

Erikategooria käitamisloa taotlemise jaoks tuleb Transpordiametile saata aadressile [email protected] vastav taotlus. Koos taotlusega tuleb lisada käitamise käsiraamat ning dokumendid, mis tõendavad käitamise nõuete täitmist. Nende hulka kuuluvad näiteks ka SORA riskianalüüs või PDRA  vastavushindamise tabelid ning kõik muud dokumendid, mis tõendavad riskianalüüsist tulenevate turvalisuse nõuete täitmist.

Käitamisloa taotluse vormi leiate blankettide lehelt.

Käitamisloa taotluse läbivaatamise eest on ette nähtud riigilõiv.

Täpsemad tingimused kõikidele nõuetele leiate Euroopa Liidu Lennundusohutusameti (EASA) kodulehelt.

Käitaja
Käitamisloa liigid
Kronja OÜ PDRA-S01
Meridein OÜ PDRA-S01
Threod Systems OÜ SORA (SAIL II)
OÜ TipsTops PDRA-S01
Hepta Group Airborne OÜ PDRA-S01, PDRA-S02, PDRA-G01, PDRA-G02, PDRA-G03, SORA
Eesti Lennuakadeemia PDRA-S01, PDRA-G01, PDRA-G02
Enersense AS PDRA-G03

Kas sellest lehest oli abi?

Viimati uuendatud 05.04.2024