Droonide lennutamine

Enne kui hakkate lennutama drooni, peate drooniomanikuna end registreerima Transpordiameti lennuohutuse järelevalve infosüsteemis käitajaks.

Mehitamata õhusõiduk on õhusõiduk, mis lendab või on projekteeritud lendamiseks autonoomselt või kaugjuhtimisel nii, et selle pardal ei ole pilooti. Palju kasutatakse ka mõistet „mehitamata õhusõiduki süsteem“ (UAS), mis viitab mehitamata õhusõidukile ja kõikidele muudele selle juhtimiseks ning lennutamiseks kasutatavatele kaugjuhtimisseadmetele. Kaugjuhitava mehitamata õhusõiduki süsteem (RPAS) on UAS-i alamkategooria, mis hõlmab nii RPAS-e kui ka täielikult autonoomseid UAS-e. Täielikult autonoomne UAS lendab täiesti ise piloodi sekkumiseta.

Käitaja on füüsiline või juriidiline isik, kellele kuulub üks või mitu mehitamata õhusõidukit. Kaugpiloot on füüsiline isik, kes juhib mehitamata õhusõidukit konkreetsel lennul.

Mehitamata õhusõiduki käitajaks saab end registreerida siin: https://lois.transpordiamet.ee. Üle 250 grammi kaaluvate droonide puhul peavad käitajaks registreerima kõik käitajad. Alla 250 grammi kaaluvate droonide puhul peavad käitajaks registreerima kõik, kelle droonil on kaamera.

Isikul, kes tegelikult drooni lennutab, peab üldjuhul olema ka vastav pädevus. Soovitame kõigile A1/A3 kaugpiloodi pädevustunnistuse saamiseks eksami läbimist teadlikkuse tõstmise eesmärgil, kuid kohustuslik on see vaid siis, kui on tegemist üle 250 grammi kaaluva drooniga. A1/A3 kaugpiloodi algpädevuse saamiseks tuleb tutvuda Transpordiameti kodulehel õppematerjalidega ning läbida LOIS süsteemis valikvastustega test. A2 pädevustunnistuse saamiseks tuleb läbida Transpordiameti esinduses järelevalve all toimuv eksam. Kaugpiloodi pädevuste ning õppematerjalide kohta uuri lähemalt siit.

Avatud kategoorias lendamiseks peab kaugpiloot olema vähemalt 16-aastane. Vanusepiirang ei kehti kolmel juhul. Esiteks siis, kui tegemist on iseehitatud drooniga, mille kaal on vähem kui 250 g ja mille lendamise kiirus on vähem kui 19 m/s. Teiseks siis kui tegemist on C0 klassi identifitseerimismärgistusega drooniga. Kolmandaks siis, kui lendamine toimub selleks pädeva isiku järelevalve all.

Lennutamine peab toimuma vastavalt reeglitele. Avatud kategooria reeglitega tutvu lähemalt siit.

Kindlasti tasub veel tähele panna, et sõltuvalt drooni lennutamise asukohast võib teil vaja minna lennuluba. Geograafilised piirkonnad on märgitud droonilennutajatele mõeldud rakendusele, mille leiab aadressilt https://utm.eans.ee/avm/.

Politsei- ja Piirivalveamet juhib tähelepanu, et vastavalt Euroopa Komisjoni rakendusmääruse (EU) 2019/947 UAS.OPEN.060 punktile 3 ei ole lubatud lennutada oma mehitamata õhusõidukit õnnetuse sündmuskohal.  

Andmekaitse Inspektsiooni poolt kokku pandud info selle kohta, et millisel juhul on drooniga lennates ja seda jäädvustades tegemist privaatsuse rikkumisega, leiate siit.

Käitamise kategooriad

Eestis kehtib Euroopa Komisjoni rakendusmäärus 2019/947, mis lähtub riskipõhisest lähenemisest ja ei erista mehitamata õhusõidukite puhul harrastus- ja äritegevust. Arvesse võetakse nii sõiduki kaalu, spetsifikatsioone kui ka kavandatud käitamist. Riskitaseme põhjal on loodud kolm erinevat käitamise kategooriat.

Avatud kategooria

Väiksema riskiga kategooria, mistõttu annab käitajale kõige rohkem vabadust. Käitamine avatud kategoorias on käitamispiirangute, kaugpiloodile esitatavate nõuete ja mehitamata õhusõidukitele esitatavate tehniliste nõuete alusel jagatud omakorda kolmeks alamkategooriaks (A1, A2, A3).

Loe lähemalt

Erikategooria

Hõlmab riskantsemat käitamist. Ohutuse tagamiseks tuleb käitajal enne käitamise alustamist Transpordiametilt taotleda vastav luba. Samuti tuleb teha riskianalüüs, millega määratakse kindlaks mehitamata õhusõidukite süsteemide ohutuks käitamiseks vajalikud nõuded.

Loe lähemalt

Sertifitseeritud kategooria

Sertifitseeritud kategoorias (väljatöötamisel) on ohurisk nii kõrge, et ohutus tuleb tagada mehitamata õhusõiduki süsteemi käitaja ja õhusõiduki sertifitseerimisega Euroopa Liidu Lennundusohutusameti (EASA) poolt.

FPV-lennud

FPV ehk first person view on mehitamata õhusõiduki sõidutamise viis, kus kaugpiloot ise sõidukit ei näe, vaid lennutab seda spetsiaalsete prillide, telefoni, arvuti või muu vahendi kaudu.

loe edasi

Iseteenindus

Droonide jt mehitamata õhusõidukitega seotud toiminguid saate teha lennuohutuse järelevalve infosüsteemis (LOIS2).

loe edasi

Kas sellest lehest oli abi?

Viimati uuendatud 18.04.2024