Lennukõlblikkus

Transpordiametilt saab taotleda õhusõiduki lennukõlblikkussertifikaati igal füüsiline või juriidiline isik, kelle nimele õhusõiduk on Eestis registreeritud või registreeritakse.

Euroopa Liidu Lennundusohutusameti (EASA) osalisriigis (Euroopa Liidus, Islandil, Norras või Šveitsis) registreeritud õhusõiduk on lennukõlblik, kui see vastab komisjoni määruse (EL) nr 748/2012 lisas kehtestatud nõuetele, mida tõendab lennukõlblikkussertifikaat või piiratud lennukõlblikkussertifikaat.

Mitte-EASA õhusõiduk on jätkuvalt lennukõlblik, kui seda hooldatakse ja selle jätkuvat lennukõlblikkust korraldatakse vastavalt Lennundusseadusele ning sellel on kehtiv lennukõlblikkussertifikaat.

Lennukõlblikkussertfikaadid

Euroopa Liidu Lennundusohutusameti (EASA) osalisriigis registreeritud õhusõidukile lennukõlblikkussertfikaadi taotlemiseks tuleb Transpordiametile saata taotlus.

Uue õhusõiduki puhul tuleb lisaks taotlusele esitada järgmised toetavad dokumendid:
  • nõuetele vastavuse deklaratsioon (EASA vorm 52) või imporditud õhusõiduki puhul eksportinud asutuse kinnitus, et õhusõiduk vastab EASA poolt kinnitatud projektile;
  •  kaalumis- ja tsentreerimistunnistus ja lastimisplaan;
  • lennukäsiraamat, kui seda nõutakse konkreetset õhusõidukit käsitlevates kohaldatavates sertifitseerimistingimustes;
  • hooldusprogramm*.
Kasutatud õhusõiduki puhul, kui õhusõiduk pärineb Euroopa Liidu liikmesriigist:
  • komisjoni määruse (EL) nr 1321/2014 ( 2 ) I lisa (osa M) või Vb lisa (osa ML) kohaselt välja antud lennukõlblikkuse kontrolli sertifikaat; (ARC);
  • hooldusprogramm*.
Kasutatud õhusõiduki puhul, kui see ei pärine Euroopa Liidu liikmesriigist:
  • selle riigi pädeva asutuse kinnitus, kus õhusõiduk on või oli registreeritud, mis kajastab lennukõlblikkuse olukorda ülekandmise ajal;
  •  kaalumis- ja tsentreerimistunnistus ja lastimisplaan;
  • hooldusprogramm*;
  • lennukäsiraamat, kui seda nõutakse õhusõiduki suhtes kehtivates lennukõlblikkustingimustes;
  • varasemad andmed, mille abil kehtestatakse õhusõiduki tootmise, muutmise ja hoolduse standard, sealhulgas kõik punkti 21.B.327 kohaselt välja antud piiratud lennukõlblikkussertifikaadiga seotud piirangud;
  • soovitus lennukõlblikkussertifikaadi või piiratud lennukõlblikkussertifikaadi ja lennukõlblikkuse kontrolli sertifikaadi väljaandmiseks vastavalt määruse (EL) nr 1321/2014 I lisa (osa M)
  • (EL) nr 1321/2014 Vb lisa (osa ML) kohasele õhusõidukile  lennukõlblikkuse kontrolli sertifkaat (EASA vorm 15c) koos lennukõlblikkuse kontrolli aruandega.

Väljastatud deklaratsioonid ei tohi olla vanemad kui 60 päeva, kui ei ole teisiti kokku lepitud.

*NB! õhusõidukitele, mis järgivad:

  • Osa-M nõudeid, tuleb esitada hooldusprogramm heaks kiitmiseks Transpordiametile;
  • Osa-ML nõudeid, tuleb Transpordiametile esitada omaniku poolt deklareeritud või lennukõlblikkuse korraldaja poolt heaks kiidetud hooldusprogramm.

Eestis registreeritud õhusõidukile lennukõlblikkuse kontrolli sertifkaadi taotlemiseks tuleb Transpordiametile saata taotlus.

EASA õhusõiduki lennukõlblikkuse kontrolli sertifikaadi väljaandmise taotlus

NB! Transpordiamet teeb lennukõlblikkuse kontrolle ainult järgmistele  õhusõidukitele:

  • kuumaõhupallid
  • purilennukid

või mis tahes Eestis registreeritud EASA õhusõidukile kui asjaolud viitavad ohutusriski olemasolule.

Osa-M õhusõidukitele väljastab Transpordiamet lennukõlblikkuse kontrolli sertifikaadi pärast rahuldava hinnangu andmist, lähtudes CAMO või CAO soovitusest, mis on esitatud koos õhusõiduki omaniku või käitaja taotlusega järgmistel tingimustel:

1. õhusõiduk ei asu kontrollitud keskkonnas

2. õhusõiduki jätkuvat lennukõlblikkust korraldab organisatsioon, millel puudub lennukõlblikkuse kontrolli privileeg.

Õhusõidukid, mis ei vasta määruses (EL) nr 2018/1139 nimetatud olulistele nõuetele ja millele ei saa piiratud tüübisertifikaati taotleda, teeb Transpordiamet, võttes vastavalt vajadusele arvesse kõrvalekaldeid nendest olulistest nõuetest, järgmist:

  • määrab konkreetsed lennukõlblikkusnõuded, mis tagavad õhusõiduki kavandatud kasutuse piisava ohutuse, ja kontrollib nende täitmist ning
  • täpsustab asjaomase õhusõiduki kasutuse piirangud.
Mitte-EASA õhusõidukid on:

1. ajaloolised õhusõidukid, mis vastavad järgmistele tingimustele:

  • õhusõidukid, mille:
    — esialgne projekt kehtestati enne 1. jaanuari 1955 ja
    — tootmine on lõpetatud enne 1. jaanuari 1975; või
  • selge ajaloolise väärtusega õhusõidukid, mis on seotud — osavõtuga märkimisväärsest ajaloosündmusest, — olulise sammuga lennunduse arengus või
     liikmesriigi relvajõududes täidetud olulise rolliga; või

2. õhusõidukid, mis on projekteeritud või ümber ehitatud spetsiaalselt uurimis-, katse- või teaduseesmärkidel ja mida tõenäoliselt toodetakse väga piiratud arvul;

3. õhusõidukid, sealhulgas kokkupandava komplektina tarnitavad õhusõidukid, mille puhul vähemalt 51% tootmisest ja kokkupanemisest teeb amatöör või amatööride mittetulundusühendus enda tarbeks ilma ärilise eesmärgita;

4. õhusõidukid, mida on kasutanud sõjavägi, välja arvatud juhul, kui õhusõiduk on sellist tüüpi, mille suhtes EASA on vastu võtnud projekteerimisstandardi;

5. kuni kahekohalised lennukid, mille mõõdetav varisemiskiirus või minimaalne stabiilse lennu kiirus maandumiskonfiguratsioonis ei ületa 35 sõlme kalibreeritud õhkkiirust, kopterid, jõuallikaga langevarjud, purilennukid ja motopurilennukid, mille maksimaalne liikmesriikides registreeritud stardimass ei ole suurem kui:

Lennuk/kopter/jõuallikaga langevari/motopurilennuk
Purilennuk
Amfiib- või vesilennuk/kopter
Plaanerile paigaldatud täielik päästelangevarjusüsteem
Ühekohaline
maksimaalne stardimass 300 kg maksimaalne stardimass 250 kg Täiendav maksimaalne stardimass 30 kg Täiendav maksimaalne stardimass 15 kg
Kahekohaline
maksimaalne stardimass 450 kg maksimaalne stardimass 400 kg Täiendav maksimaalne stardimass 45 kg Täiendav maksimaalne stardimass 25 kg


6. ühe- ja kahekohalised autožiirod maksimaalse stardimassiga kuni 600 kg;

7. punktide a või d tingimustele vastavate õhusõidukite koopiad, mis sarnanevad konstruktsioonilt algse õhusõidukiga;

8. ühe- või kahekohalised õhupallid ja õhulaevad, mille suurim ette nähtud maht on kuuma õhu puhul 1 200 m3 ja muu õhku tõstmiseks kasutatava gaasi puhul 400 m3;

9. kõik muud mehitatud õhusõidukid, mille maksimaalne tühimass koos kütusega ei ületa 70 kg.

Taotlemine:

Mitte-EASA õhusõidukile lennukõlblikkussertifikaadi taotlemiseks tuleb esitada Transpordiametile taotlus ja tasuda riigilõiv.

Registreeritava õhusõiduki puhul Esitage lisaks taotlusele:
  • õhusõiduki kaalumistunnistus;
  • õhusõiduki tehnilise normdokumentatsiooni nimekiri;
  • õhusõiduki hooldusprogramm;
  • õhusõiduki lennukäsiraamat.

Eksport lennukõlblikkussertifikaati (EASA Vorm 27) on võimalik taotleda siis, kui soovitakse õhusõidukit eksportida kolmandasse riiki (nt USA).

Taotlus peab olema esitatud vormil:

Riigilõivu sellel teenusel ei ole.

Transpordiamet annab eksport lennukõlblikkussertifikaadi välja üksnes siis, kui lennukõlblikkuskontroll on tehtud pädeva organisatsiooni poolt. Sõltuvalt vajadusest võib Transpordiamet küsida kontrolliks ligipääsu õhusõidukile ja selle dokumentatsioonile.

Was this page helpful?

Last updated: 13.09.2023